Direktlänk till inlägg 19 februari 2010
Jag vet inte vad en normal människa gör på en exra ledig dag, själv spenderar jag fyra timmar framför en DVD om djurträning och antecknar naturligtvis. här kommer skiva 1:
Ett exempel ur Bobs träning:
Han tränade en ödla att trycka med foten på en pedal, som förstärkare fick ödlan en annan liten ödla att äta upp. Bob upptäckte att om han placerade den lilla ödlan i en patronhylsa så blev den större ödlans beteende starkare. Ett starkare beteende betyder att förstärkaren var bättre, det var ”roligare” att få lurpassa på att den lilla ödlan skulle komma ut än att bara få den serverad. Slutsats: genom att ändra miljön kan man påverka beteendet!
DVD:n handlar om TRÄNARENS beteende. Det räknas lika mycket som – eller mer än – djurets beteende, eftersom det är nyckeln till att ändra djurets beteende. Vill vi att djuret ska göra något annorlunda, så måste vi göra något annorlunda.
Den handlar om att göra beteenden och träning ENKLARE. Inte nödvändigtvis lättare, enklare.
Den handlar INTE om spekaulationer i vad djuret tänker, ledarskap, eller rangordning – helt enkelt för att det är ointressant för resultatet: ändra djurets beteende.
Vad är djurträning?
Hjärnkirurgi är också en mekanisk färdighet. Om du ska välja att bli opererad av någon som 1. Har studerat alla böcker om hjärnkirurgi som finns, diskuterat olika metoder på nätet, men aldrig faktiskt opererat, eller 2. Någon som aldrig har läst en bok men har opererat (framgångsrikt) de senaste fem åren, vem väljer du?
Det räcker inte att läsa, lyssna, diskutera. Man måste PRAKTISERA!
Träning bör vara ROLIGT eller LÖNSAMT. Helst båda.
Vad är beteende?
Allting som en organism gör. Tränare har inte uppfunnit beteende, det har alltid funnits och ändrats av sin omgivning. Vi lär inte hunden att ”tänka” eller ”testa”, det gör den redan. Bara inte alltid som vi önskar. Vårt jobb är att hitta ett sätt att kommunicera med djuret så TYDLIGT som möjligt. Djur är ”inlärningsmaskiner”, det är så de överlever, vi behöver bara hitta sätt att få de att förstå vad vi menar!
Två typer av beteenden
Reflexer: icke viljestyrda beteenden som utlöses av stimuli. Hjärtat slår. Andas. Blinka.
Operanta beteenden: viljestyrda beteenden som utförs beroende på tidigare konsekvenser.
Gränsen mellan de två är otydlig och suddig, och ju mer vi lär oss om hjärnan ju suddigare blir den.
Alla beteenden börjar med någon typ av medfött reflexbeteende som sedan modifieras. Stimuli = respons.
Fasta beteendemönster är mittemellan reflex och operant. Ex: att gå. Jag bestämmer mig för att börja gå, men sedan tar kroppen över och jag tänker inte på HUR jag går. Man kan se unga män i USA som lägger sig till med ”gäng-gång”, en kombination av att de härmat vuxna och blivit uppmuntrade som barn. MYCKET svårt att ändra på! Ett annat exempel kan vara att träna hunden att springa över gungan. I sex månader tränar jag ett speciellt beteendemönster, som jag helt plötsligt vill ändra på. Hunden har byggt ett fast beteendemönster som sitter där det sitter!
Sensmoral: Om någon del av det beteendemönster du tränar inte ser ut som du vill: sluta träna tills du har hittat ett bättre sätt att träna på! Stärk inte ett beteendemönster som du inte vill ha!
Alla djur är primärt intresserade av en enda sak: att överleva. Om man tänker sig att Skinner representerar operanta beteenden och Pavlov representerar reflexer så går vi som tränare ständigt med Skinner på ena axeln och Pavlov på den andra. Om hunden blir rädd eller obekväm så växer Pavlov och Skinner krymper = dålig inlärning eftersom hunden inte är mottaglig till 100%. I det läget behöver vi pausa, få hunden lugn och glad igen = Pavlov krymper och Skinner växer, och hunden är redo att lära sig igen.
Operanta beteenden handlar om att beteende=konsekvens. Konsekvensen bestämmer om beteendet ökar eller minskar i framtiden. Trevlig konsekvens= beteendet ökar. Otrevlig konsekvens=beteendet minskar. Enkelt!
Beteendeanalys undersöker tre saker:
1. Vad händer INNAN beteendet? Stimuli/signal? Genetik? Tidigare erfarenheter?
2. Vad gör hunden, vilket är beteendet? Dela upp i så små delar som möjligt: vilken del vill du ändra? Hur kan du göra det?
3. Vad händer EFTER beteendet? Något bra, något dåligt, ingenting alls? Både från tränaren och miljön!
Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow! Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...
För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :) Kändes inte rättvist att avsluta med en ...
Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...
Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...
Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...