Åsas hundar

Alla inlägg under januari 2009

Av Åsa - 20 januari 2009 19:07

Björn höll sin föreläsning som etolog, om hunden som "maskin".


INLÄRNINGSLAGAR

HABITUERING släcker ut medfödd/inlärd respons på ett stimuli.

Ex: en hund habitueras till sin matskål om maten alltid står framme, maten blir inte längre ny och spännande.

SENSITISERING ökar känsligheten för ett stimuli, bygger på förväntan att något ska hända.

Ex: om jag hittar ett antal hundralappar liggandes på marken, så kommer jag att tro att nästa fladdrande föremål också är en hundralapp och känna glädje när jag ser den.


TRÖSKELVÄRDE

Den stimulusstyrkan som krävs för att utlösa en respons. Under tröskelvärdet: habituering. Över tröskelvärdet: sensitisering.


DESENSITISERING

Att hela tiden jobba under tröskelvärdet och på så sätt höja tröskelvärdet. Svenska: gradvis vänja hunden.


ASSOCIATIV INLÄRNING

Klassisk betingning = hunden ser ett samband mellan två stimuli

Operant betingning = hunden ser ett samband mellan beteende och konsekvens

Effektivast är om klassisk och operant betingning "drar åt samma håll".


DISKRIMINATIVA STIMULI

Vi lär hunden en signal för när ett beteende lönar sig. Viktigt att komma ihåg att ALLT som är närvarande när man ger signalen (miljön, dubbelkommandon, lukter, osv) blir en del av signalen. VIKTIGT att generalisera om man vill att hunden ska lära sig en speciell signal (allt ändras utom signalen som är konstant).


(Björn hade ett lite förvirrat avsnitt om positiv förstärkning, negativ förstärkning, positivt straff och negativt straff som jag inte tänker återge. Intressant var att han kallade negativt straff för "omission training", vi fick ingen bra förklaring.)


TRÄNING 

KONCENTRERAD ELLER SPRIDD TRÄNING?

Försök har visat att hunden lär sig effektivare med längre mellanrum mellan passen. Bättre resultat på samma antal pass om man tränar en gång i veckan jämfört med fem gånger i veckan.


Med många belönade repetitioner blir ett beteende en VANA, som är oberoende av förstärkningen. Ex: köra bil...jag har ofta kört till jobb när jag egentligen skulle någonannanstans, eftersom det är till jobb jag brukar köra. Vanan upprätthålls tills den bryts (förstärkning uteblir flera gånger)


FÖRSTÄRKNING ÄR RELATIV

Om en råtta jobbar för 2 pellets och helt plötsligt får 12 pellets kommer den under en period att prestera BÄTTRE än en råtta som hela tiden fått 12 pellets. Om en råtta däremot jobbat för 42 pellets och helt plötsligt bara får 12 kommer den under en tid att prestera SÄMRE än en råtta som hela tiden fått 12. Förväntan spelar in, och gör råttan glad resp. besviken.

Hur påverkar detta jackpotbelöningar?


FÖRSTÄRKNING / STRAFF

Undersökningar visar: Förstärkning ger lydiga hundar, straff ger problembeteenden. Detta beror till stor del på att förstärkning ger ett "öppet" svar hos djuret (vad som helst), medans straff ger beteenden som är kopplade till försvar.


Björn pratade en del om straff, hur det bör användas OM man väljer att använda det, men det är "gamla nyheter" och inget jag ödslar plats på här. Han tog också upp ett flertal undersökningar på hundar som tränas med elhalsband. För mig var även detta ointressant, jag använder positivt straff så absolut lite som möjligt (och aldrig el! skulle aldrig falla mig in!).


SAMMANFATTNING STRAFF

* En etisk fråga: är det min rättighet?

* Straff är många saker: hunden bestämmer.

* Ger en STARK effekt, det är SVÅRT att få rätt!

* Straff är komplext och ger bieffekter.

* Straff måste användas konsekvent för att behålla sin effekt.

* Straff måste vara tillräckligt kraftigt första gången för att undvika att en habituering sker.


Björn avslutade med lite om utsläckning och intermittent förstärkning (oregelbunden förstärkning), men där var inte heller något nytt.


Boktips:

excel-erated learning, Pamela Reid

animal learning and cognition, John Pierce




Av Åsa - 19 januari 2009 20:35

Förlåt...jag är besatt...



Jag är ganska nöjd, både med färger och skärpa. Detta är min fovoritväxt just nu. Tack till Ylva som gav den till mig!

Av Åsa - 19 januari 2009 18:38

Jag hade tid med ett middagspass för alla tre idag:


Popsy fick jobba vidare med metallen. Hon känns säker nu! Inomhus iallafall...Fina ingångar, håller bra, snyggt gripande. Jag är jättenöjd!


Vilma jobbade med sitt gummiben. Gripa och hålla kvar. Jag var stenhård med mina kriterier, klarade hon fyra sekunder så gick vi INTE ner till tre trots att hon helt plötsligt "inte fattade nånting". Då blev det paus, kel, och nytt försök. Jodå, visst fattade hon! Både vad som fungerade och vad som inte. Mycket nöjd med mig själv! Vi gick vidare med att frishejpa gripande från marken. Efter lite shejping grep hon snyggt på mitten och lämnade av i handen! Sedan tog lilla huvudet slut, vi avslutade med att bara hålla, och så fick hon resten av middagen i skålen. Hon är så ROLIG att träna, hon är så glad!


Mårran jobbade också med metallen. Det gick riktigt bra, tills hon tappade den...Trots att det inte skrällde jättemycket så var det nog, hon lämnade rummet med lessen svans. Jag bytte snabbt som attan till att träna Popsy med Mårrans mat. Mårran tittade på från dörröppningen, och sedan klickade jag Mårran ett par gånger bara för att nudda vid och kaaanske öppna munnen runt metallen. Börja om från början, börja om på nytt... Sådan är hon, Mårran. Känslig. Jag ska köra gummibenet imorgon, och sedan lägga en filt under nästa gång vi kör metall.

Av Åsa - 19 januari 2009 12:31

Hela veckan ska ägnas åt apportering i alla former, med alla hundarna (blandat med lite annat).


Popsy fick ett pass i morse: metallapporten. Det gick JÄTTEBRA! Hon grep, höll, sprang med, gjorde ingång, fångade i farten...Jag var helt chockad!

Hon fick fortsätta med lite stimuluskontroll på ligg - sitt - stå vid sidan, fungerade också kanon! Jag hade handhjälp på stå de första repsen, men insåg sedan att det bara stör henne...hon KAN ordet. Go Loppan!

Dax att leta efter rallytävlingar.

Av Åsa - 18 januari 2009 21:10

Promenadgänget samlades för årets första promenad idag.

Mårran var MYCKET lugnare än sist, och åt gärna Malins kyckling (måste fixa eget godis! Jag skäms!), det enda som fick igång henne var att sjunga i kör med Zicko. De har en ganska udda syn på körsång, det låter mest som upphetsat skällande i min människoöron...Men hon hävdar envist att de tränar för körslaget 2010.

Efter lite förberedande träning på parkeringsplatsen (Zicko tyckte att ALLA hundar var blodtörstiga monster med undantag för Mårran, och värsta av alla var lilla JRT:n Bojjan...) så startade vi vår runda. Jag och Susanne tog täten, sedan Malin med prickisMio på lagom avstånd för att Zicko skulle kunna hålla sig lugn. Han och Mårran var de enda som inte uppförde sig exemplariskt...små luddiga hundar var RÄLIGA, och när han skällde så skällde Mårran. Min uppmärksamhet var delad mellan Mårran och Zicko, men allteftersom promenaden fortskred blev Zicko lugnare, de andra hundarna kunde gå på normalt avstånd och byta plats, det sista mötet klarade han jättefint utan ett skall! Mårran jobbade på att INTE gå igång och stämma in, och blev också bättre och bättre. Fortfarande en del jobb kvar innan vi är där vi var i höstas, men det går snabbt på rätt håll.


Sedan till klubben för att fota årets klubbmästare. Dåligt väder och dimma gjorde att vi testade inomhus, vilket gav några mindre smickrande skuggor på väggen bakom. Alla hundar satt snyggt vid sina ägare och tittade in i kameran...utom Popsy! Hon hade sett en gul pipis, och VÄGRADE vara stilla. Till slut blev vårat foto så här:

Notera pipisen!


Inte världens bästa foto, men det gör sitt jobb. Klubbmästare i lydnad 2008! Inte illa av en terrier med DAMP-problem...

Av Åsa - 18 januari 2009 15:07

Första talaren var etologen/psykologen/filosofen Kerstin Malm.


Hon började med att ta upp hur olika vi använder och lever med hunden - och hur ologiskt det är att vi har så olika syn på ett och samma sorts djur.


Vårt hundhavande styrs till största delen av våra BEHOV och KÄNSLOR.

Direkta:

Samvaro, sällskap

Bestämmandebehov

Kärlek och omvårdnad

Inlärning, samarbete

 Indirekta:

Motion, nyfikenhet

social kontakt

status, prestige, prestation

hävdelse, attribut, försvar


Varför har JAG hund? Ofta en blandning mellan flera.

Är hunden ett substitut för självhjälp? Ofta inom områdena

MAKT, KONTROLL, PRESTATION, KÄNSLOMÄSSIGT BUNDEN

Motivet till att man skaffar hund och relationen man har till hunden speglar ofta relationen man har till andra människor.


EMPATI

Förmåga att förstå och känna en annan varelses tankar och känslor. En VIKTIG ingrediens för bra relationer!


Emotionell smitta: empatiska människor "härmar" andra människor (leende smittar). Oempatiska människor gör tvärt om.


Funktionell empati: man känner empati men utnyttjar detta för att kunna förutse och manipulera människor.

Äkta empati: respekt och omtanke, medkänsla. För att kunna HJÄLPA krävs en känslomässig distans! Svårt att träna sin egen hund, enklare att träna andras...

Även djur känner empati i olika hög grad.


EMPATINS KÄRNA

* Aldrig döma/fördöma INDIVIDEN (bara vissa beteenden)

* Hela tiden försöka förstå bättre och lära mer om VARFÖR människor/hundar gör som de gör.

En enorm skillnad mellan "jag tycker inte om det du gör" och "jag tycker inte om DIG".


HUR BLIR VI EMPATISKA?

* Respekterade och lyssnade på som små.

* Jobbar med oss själva som vuxna med ett öppet och icke dömande förhållningssätt till världen.

OBS att stress omöjliggör empati, vi får helt enkelt inte tid...


JAGETS UTVECKLING

1. Fysiskt jag: Kroppens funktioner och att äga saker är viktigt.

2. Aktivt jag: man mäter sina förmågor i jämförelse med andra. Vinna är viktigt.

3. Socialt jag: Man utvecklar sin personlighet och hittar sin plats i gruppen.

4. Psykologiskt jag: Man "hittar sig själv".

Parallelt utvecklas empatin. Omvärlden måste ge rätt respons när barn visar empati för att barnet ska bli empatiskt!


BARN - DJUR

* Står varandra nära

* Dialogen utan ord ger ökad emotionell intelligens

* Lär barn ta hand om och ta ansvar

* Ger närvaro i stunden, närhet utan ord eller krav

* Att se djuret åldras och dö ger förståelse för livet

 FAROR

* Djuret ses som ett objekt, att studeras utifrån

Viktigt att barn ser vuxna behandla djur väl! Ett mindre våldsamt samhälle kräver empati om både barn och djur.


RESPEKT

* Hunden har EGNA behov och känslor

* Döm aldrig individen

* Inse att beteenden har orsaker

* Acceptera hundens dagsform

* Kräv inte absolut lydnad i väldigt svåra situationer (för hunden)

* Utsätt inte hunden för obehag för att få som du vill

* Hantera inte hunden hårdhänt

* Träng dig inte på en hund eller tvinga den till närhet

* Låt bli att förlöjliga, håna eller skratta åt hunden

Min kommentar: Visst känns det självklart? Ändå glömmer vi det ibland...


ANTROPOMORFISM

Att tillskriva ett djur mänskliga egenskaper

+ En förutsättning för att skapa en relation med djuret

- Man tillskriver hunden känslor och motiv som rättfärdigar straff

- Man överkonsumerar onödiga saker till hunden

- Man ser inte hundens behov av att vara HUND


VEM JAG ÄR PÅVERKAR VILKEN TYP AV RELATION JAG VÄLJER

Faror med hundägande (kan vara):

* Ersätter social kontakt

* Tillgodoser kärleksbehov

* Uppnå prestige

* Utöva kontroll/få makt

* Använda hunden som redskap

* Ge utlopp för aggressivitet

Känn dig själv! Fundera över ditt hundägande och dina motiv!


Konkurrens och tävlande motverkar empati (visat i otaliga försök). Hur hanterar man att tävla med hunden när hunden inte gör så bra ifrån sig som man vill? Har du koll på dina motiv för att tävla?


JOBBA UTIFRÅN ETT EMPATISKT PERSPEKTIV

(Jämför med div. hundprogram)

* Hjälp människor genom att ge självtillit

* Lyssna in mer än tala för egen sak

* Inge inte orealistiska förväntningar

* Behandla inte hunden oempatiskt

* Var lyhörd för ägarens känslor

* Var inte överlägsen, förlöjligande eller hånfull

* Var medveten om ev. egna "expert-behov" och motverka dem

* Berätta om "främlingseffekten" (lättare för en främling att jobba med hunden)


Återigen: så självklart...





Av Åsa - 18 januari 2009 15:06

Av Åsa - 17 januari 2009 19:01

Jag har varit på föredraget påverkan/åverkan hela dagen, och lyssnat på väldigt bra föreläsningar! Mina anteckningar kommer så fort de är renskrivna. Just nu är huvudet lite mosigt...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Skapa flashcards